概要:
各発表はサーベイ(概説)的なものとし、担当者はテキストの内容についてその理論の動機、主な結果と定理、おもしろい例を挙げて、
主要アイデアの解説を心がける。
ノート担当者は発表を記録し、必要があれば内容を改良して、分かりやすいレクチャーノート作りを心がける。
また出席者は発表者とノート担当者に質問やアドバイスをし、活発な議論を心がける。
発表者心得:
まず第一に、発表担当者は面白いと感じたトピック、もしくは自分の専門に合ったもの、または勉強したいと感じたテーマをテキストの中から選ぶ。
発表は50分程度でサーベイ的なものとする。必ずしもテキストに沿って全部の内容を解説する必要はなく、また必要であれば他のテキストや論文から証明や題材を補っても構わない。
特に次の点に気をつけて発表を行なう:
‐なぜ、どのように、そのトピックが重要で面白いと考えるのか?
‐主要な定理またはアイデアは何か?
トピックによっては例や応用、そして証明のアイデアなどを適時補う。
ノート担当者心得:
読む人のことを考え、わかりやすく美しいレクチャーノートを作る。そのためには必ずしも発表の内容を全部盛り込む必要はなく、また黒板に書か
れたことを全て書き取る必要もない。そして適時必要とあれば自分で内容を補う。
ノート係の人は、担当した回の次のセミナーの時間までにノートをまとめて完成させ、参加者全員にコピーを配布する。
そして前期の最後までに、さらに原稿を改良し、レクチャーノートの最終版を矢部さん又は内山さんに
提出する。
* * *
GENERAL:
Each lecture should be a survey lecture. The lecturer should try to communicate the main ideas, by mentioning some motivation, appropriate theorems, and interesting examples.
The note-taker should try to write a coherent treatment of the lecture, making his own modifications if necessary.
The audience should make suggestions to the lecturer and the note-taker.
TO THE LECTURER:
First of all, you should choose a topic which you find interesting, or which you need for your own work, or which you want to learn.
Your talk should be a survey talk, lasting about 50 minutes. It is not necessary to follow the book exactly. It is not necessary to mention everything that is written in the book. You can take material from other books or papers.
You should try to communicate the following points to the audience:
- Why is the topic interesting/important?
- What is the main theorem or idea ?
Depending on the topic, you should give some examples and applications, and ideas of the proofs.
TO THE NOTE-TAKER:
You should try to write a clear and elegant version of the lecture. It is not necessary to follow the lecture exactly. It is not necessary to mention everything that was written on the blackboard. You can add your own extra material.
At the next lecture (2 weeks later), you should give a copy of your lecture notes to all participants.
At the end of the semester, you should make changes and corrections to your lecture notes, and give the final version to the seminar organiser.